اجتماعی متفرقه

ده دلیل که افغانستان را دوست دارم

نوشته شده توسط Hedayatullah Zaheb

حب الوطن من الإیمان

1. طبیعت زیبا

افغانستان یک کشور دارای طبیعت زیبا است. از کوه های سفید پوش و برفی هندوکش تا آبشار های زیبای پغمان، از بند امیر بامیان تا جنگل های کنر، از لاله زار های بلخ تا باغ های انار قندهار و از کوه بند های شمال شرق تا دشت های جنوب غرب، همه زیبایی های خیره کننده طبیعتی را نمایان میکند که با دیدن آن انسان از همه خم و پیچ های زندگی فانی دور رفته و محو خلقت لایزال میشود.

626_659.jpg

3.jpg

beautiful_nature_100_wallpaper-5.jpg_Afghanistan_display.jpg

2. زندگی اجتماعی

تنهایی در این کشور مفهوم های فلسفی تعریف شده توسط بیشترین روانشناسان دنیا را نداردن جای عاجل کار دارم موترت را میخواستم” و دوستت باچشمان خواب آلود رفته و کلید موتر را برایت می آورد و بدون ازینکه قهر شود برایت میگوید کدام خدمت دیگر. و بالاخره اینجا جاییست که وقتی تنها شدی به دوستانت مراجعه کرده و شب های به یاد ماندنی را با آنها سپری میکنی و همه دوستان مشتاق نشست و برخواست ها با یک دیگر اند.

131084257_51n.jpg

3. پابندی

این جا مردمی زندگی میکنند که بسیار پابند به رسم و رواج های درست و غلط خود هستند. اسلام به بسیار مشکل در این کشور آمد و زمانیکه اسلام به این کشور آمد به مردم یاد داده شد که در نماز های خویش بعد از سوره حمد یک سوره و یا چند آیه بخوانند ولی سوره توحید به این مردم توصیه شد و اکثریت مردم با گذشت صد ها سال هنوز هم به جز سوره توحید چیز را نمیخوانند. اینجا جاییست که وقتی نقشه یک جاده بالای زمین کس بی آید از این نمیترسد که زمینش میرود ولی به این پافشاری میکند که اگر 5 متر از زمین من میرود 5 متر از زمین پسر کاکا و یا کدام رقیب دیگر من نیز باید برود. و اینجا جاییست که بخاطر کوچکترین چیز ها نزاع ها سرمیزند و بخاطر عذر، مردم از بزرگترین نزاع ها میگذرند. ارزش های سنتی از ارزش های مادی اهمیت بیشتر دارد و بالاخره ما مردم هستیم که بخاطر نگهداشت یک عسکر اشغالگر امریکایی صرف بخاطر اینکه به ما پناه آورده تمام خانواده و قریه خویش را بدست طالبان قربان میکنیم؛ فلم (Lone Survivor) که مبنی بر یک داستان واقعی است به این گفته صحه میگذارد.

588339-EidAfghanrefugeesPPI-1375979058-449-640x480.jpg

4. احترام به ناموس

افغانستان در حالت فعلی یک کشور نا امن است و هر لحظه امکان حملات اغیار در شهر های این کشور میرود. در زمان احضارات درجه یک که حتی پیاده رو ها بازرسی میشوند در موترت اگر با مادرت، خواهرت و یا همسرت باشی منسوبین امنیتی نسبت به احترام که به ناموس دارند ترا تلاشی نمیکنند و حتی مجرمین نیز از استفاده زنان در این کار های خودداری میکنند. انتحاری های که در این اواخر از زن و یا لباس های زنانه استفاده کرده اند بیشترین شان افغان نبودند و اگر شهروند افغانستان بودند تربیه شده افغانستان نبودند.

5. چای

چای خوردن یکی از عادت های زیبای افغان ها است. اکثریت افغانان برای رفع خستگی، از روی عادت، در نشست و برخورد های دوستانه و در محافل چای نوش جان میکنند. تصامیم بزرگ، نشست های به یاد ماندنی با چای آغاز و با چای ختم میشوند.

091103-A-6473S-005-B0009-600x400.jpg

6. ضرب المثلها

افغانها در سخنان خود از ضرب المثلهای استفاده میکنند که نظیر آن در دنیا وجود ندارد. ضرب المثلهای چون روز بد بیادر ندارد، گردن نرم را شمشیر نمیبرد، سال که نیکوست از بهارش پیداست، نزن به دیوار کس به انگشت که نزند به دیودارت به مشت، مه از غم تو گریان میکنم تو بالای دهن کج من میخندی و غیره ضرب المثلهای است که محاوره های افغانی را زیبا و زیبا تر میسازد.

7. تنوع

اگر چه تنوع دینی در افغانستان آنقدر محسوس نیست ولی این کشور زیبا متشکل از اقوام مختلف، زبان های مختلف و مذاهب مختلف است. هیچ کشور دنیا عاری از تعصب نیست، ولی در افغانستان دوستی این اقوام به قدر محکم بوده که هر افغان حتماٌ در جمع از دوستان خود شاهد عروسی ها و دوستی ها بین این تنوعات است. عروسی پشتون و تاجک، عروسی شیعه با سنی، عروسی ازبک با هزاره و غیره، و همچنان جمع دوست های صمیمی بیشترین ما متشکل ازین تنوعات زیبا است. متاسفانه بعضی افراد مغرض، فاشیست و تربیه شده عناصر خارجی میخواهند این دوستی ها را متاثر از سخنان مغرضانه خویش کنند، ولی من از طریق وب سایت خود امروز به این افراد فاشیست و خارج از دین یک پیام دارم و آن اینست که این خواب های شما و بادارتان در سطح یک خواب خواهد ماند و آرزوی تجزیه این ملت زیبا را به گور خواهید برد.

12145452_686687881433146_271193294_n.jpg

8. امپراطور شکنی

افغانستان امروزی درطول تاریخ چندهزارساله مردم دلیر، بااراده وآزاد بودند وبه اجنبی سرخودراخم نکرده اند و رازموفقیت دراین بودکه در مقابل تهاجم بیگانگان متحد بودند. این مردم دلیر سبب مرگ چندین امپراطور بزرگ دنیا در طورل تاریخ شده اند. از سکندر مقدونی تا امروز هیچ امپراطوری دنیا موفق به مستعمره ساختن این کشور زیبا بصورت کل نشده اند. آخرین امپراطوری را که ما به پا در آوردیم اتحاد جماهیر شوروی بود.

9. مملکت علم دوست

کشور پر افتخار ما تحفه های جاویدانۀ را به دنیا هدیه داده است. اگر چه امروز ما از نگاه تعلیم و تربیه در حالت نسبتاٌ بد قرار داریم، ولی ما علمای بزرگ مانند ابو علی سینا پدر طبابت، سید جمال الدین افغانی، رومی بلخی، ودر علم دین مبارک اسلام امام ابو حنیفه و ابو مسلم خراسانی را به دنیا هدیه داده ایم. و فعلآ در همین حالت ناامن نیز قهرمانان سروده نشده زیاد علمی داریم.

hqdefault.jpg

10. یاد آوری پیغمبر بزرگوار(ص) از ما

افغانستان قلب خراسان است و حضرت محمد(ص) در مورد این مردم در احادیث مختلف به خوبی یاد کرده است و مشهورترین احادیث در مورد بیرق های سیاه خراسان در آخر زمان است که از خراسان حرکت خویش را آغاز و در بیت المقدس می ایستند. صهیونست ها اگر چه از این احادیث استفاده سو کرده و گروه های دست نشانده خویش را با بیرق های سیاه به ما معرفی کردند. ولی روزیکه این بیرق های سیاه شورش خویش را از افغانستان آغاز کنند تا بیت المقدس هیچ قدرت آنها را نمیتواند از پیشروی باز دارد و در ریکارد امپراطوری شکنی های این مردم دلیر شکستن امپراطوری امریکا و شکستن امپراطوری در حال آمدن اسراییل نیز افزوده خواهد شد.

islam-flag.jpg

تَخْرُجُ مِنْ خُرَاسَانَ رَايَاتٌ سُودٌ لَا يَرُدُّهَا شَيْءٌ حَتَّى تُنْصَبَ بِإِيلِيَاءَ

بیرق های سیاه از خراسان خواهند آمد و هیچ چیز آنها را تا بیت المقدس مانع شده نمیتواند (سنن ترمذی 2269)

نوت: البته استثناعات وجود دارد و همچنان تبلیغات نیز علیه مردم ما بسیار زیاد است. ازدیاد مردم فاشیست، وطن فروش و بی فرهنگ نیز در این اواخر مشهود است ولی این اقلیت ها هیچگاه نماینده مردم شریف افغانستان نبوده و هیچ رابطه با ما ندارد.

اگر میخواهید موضوعات جالب مارا بخوانید از صفحه انترنتی ما همیشه دیدن کرده و صفحه فیسبوک مارا لایک بزنید

در بارۀ نویسنده

Hedayatullah Zaheb

تبصره ها

  • به نظر من هنوز دلایل زیادی را فراموش کرده اید که بعد از کمی تفکر افغانستان را بیشتر از این که دوست داریم خواهیم داشت.

  • مهمترین دارائی افغانستان حکومت دمکراتیکی است که به تازگی اولین تغییر در راس حکومت بدون جنگ و خونریزی انجام شد که این در کل منطقه بینظیر بوده. دمکراسی فرانسه و سوئد و.. در افغانستان پیاده نشده ولی همین تلوزیون طلوع که بدون ترس تمام ارکان حکومت را به پرسش میگیرد در خاورمیانه نمونه ای ندارد. تمام عوامل شر و سیاهی در کل منطقه آرزوی از بین بردن آن را دارند. مجسمه های بودا رو فراموش کردی . درسته که خود مجسمه ها تخریب شده ولی همین توجه همه رو باید به این نکته جلب کنه که در نهاد این مردم هنوز میشود از تعالیم بودا آثاری پیدا کرد. اراده پاک/ کردار پاک/ کسب و کار پاک / و … وهمینطور هفتادو دو نوع انگور هرات و ملودی ها و ضرب زیبای موسیقی افغانستان.و …

  • بلی بسیار زیبا نوشتهء دوست نهایت عزیزم افغانستان را بیشتر از جانم دوست دارم.

  • افغانستان یگانه مکان که بیدون مشکل اسلام در این جا تبدیل به دین مردم گردید چون قبل از اسلام هم در این جا بعضی رسم و رواج های موجود بسیار مطابقت به اوامر اسلامی داشت از این نگاه مردم افغانستان اسلام را به پیشانی باز قبول کرده.

پاسخی بگذارید