اجتماعی اسلامی اقتصادی متفرقه

تحقق نشانه های آمدن دجال

نوشته شده توسط Hedayatullah Zaheb

مطالعۀ دجال یکی از مهمترین موضوعات عصر حاضر هست که متأسفانه به مرور زمان در حال کمرنگ شدن است. درک نظام سیاسی-اقتصادی جهان بدون مطالعۀ این موضوع حیاتی در عصرحاضر ناممکن میباشد و چون موضوع دجال مستقیماً مرتبط به سیاست و اقتصاد در عصر حاضر میباشد، کوششهای فراگیر از طرف دشمنان امت به‌خاطر کمرنگ ساختن موضوع صورت گرفته است. اکنون امت اسلام در حالتی قرارگرفته است که اگر موضوع دجال به میان آید، کسانیکه متأثر از غربیان هستند و غربزده شده‌اند به آن به شکل یک موضوع خرافاتی مینگرند، درحالی‌که تمدنی که خویشتن را متأثر از آن ساخته‌اند به مقصد یک مأموریت دجالی که آنها آنرا مأموریت مسیحایی مینامند ساخته‌شده و بزرگان این تمدن از قبیل جورج واکر بوش در سازمان ملل متحد و نتن یاهو در گردهمایی های متعدد از کارکرد خویش برای چنین مأموریت یادآوری مینمایند، علمای درباری اسلام چون در متون داده‌شده برایشان چیزی بنام سیاست اسلامی و اقتصاد اسلامی نیست از این موضوع غافل مانده وبالآخره حتی علمای دلسوز به‌خاطر طرد نشدن از طرف حامیانشان به این موضوع حیاتی نمیپردازند. مسلمانان باید درک کنند که مطالعه و صحبت در مورد دجال سنت محمد ﷺ بوده و آنحضرت ﷺ وقتاً فوقتاً مسلمانان را از دجال و فتنه های وی آگاه میساخت و اهمیت فتنه های دجال به حدی است که اصحاب کرام با شنیدن نام وی و فتنه های وی به گریه آغاز میکردند (1). پس مسلمانان در این عصر که فتنه های وی را در چهار اطراف خویش میبینند باید بیشتر به تحقیق پرداخته و با صحبت در مورد دجال هیچ نوع شرم و حس معذرت‌خواهی را به خود راه ندهند. کسانیکه سایت مبارزه را تعقیب میکنند معلومات اندک در مورد اهمیت موضوع دارند که به سلسله معلومات گذشته اینک به بعضی از نشانه ‌های آمدن وی میپردازیم.

یکی از نشانه های مهم خروج دجال از یاد رفتن وی توسط مسلمانان است. رسولالله ﷺ میفرماید: خروج دجال تا زمانیکه مردم از تذکر وی غافل نشوند صورت نمیگیرد، تا حدیکه امامان (مساجد) در منبرها هم تذکر وی را رها کنند(2). متأسفانه اکنون مردم صحبت در مورد دجال را یک موضوع خرافاتی و موضوع کور فکران دانسته و از صحبت در مورد وی خودداری میکنند، علمای دینی در منبرهای مساجد با این موضوع خداحافظی کرده‌اند و جالب اینکه روزی یکی از برنامه های سؤال و جواب دینی را دریکی از تلویزیونها میدیدم؛ یکی از برادران از عالمی که به سؤالات جواب میداد دربارۀ دجال پرسید و آن عالم بزرگوار (حفیظه الله) که یکی از علمای مشهور و یکی از استادان شرعیات پوهنتون کابل است جواب داد‌ که در مورد وی بیشتر از اینکه یک چشمش معیوب هست چیزی بیش نمیداند.

حضرت محمد ﷺ میفرماید: آمدن دجال چند نشانۀ معلوم (را در پی) دارد؛ زمانیکه سطح آب چشمه ‌ها پایین برود، و آب دریاها بیرون کشیده شوند، و سبزه‌زارها زرد شوند و قبیلۀ مذحج و همدان از عراق به قنسرین مهاجرت کنند، پس منتظر آمدن دجال باشید که صبح میآید یا شام (3). جهیلها و چشمه ها در حال خشک شدن بوده که از آن جمله میتوان از گزارش اخیر ناسا در مورد تغییرات اقلیمی چند مثال ارائه کرد؛ دریاچۀ بنام جهیل بزرگ نمک در امریکا به‌صورت بی‌سابقه کمی در سطح آب را نشان میدهد، جهیل اوون (Owen Lake) در کالیفرنیا نیمه‌خشک شده، جهیل پوپو در بولویا تقریباً کاملاً خشک شده است و همچنان جهیل ارومیۀ ایران و بحیرۀ جلیل در فلسطین به سطح آب پایینتر از سطح قرمز رسیده‌اند (4). حضرت محمد ﷺ فرموده‌اند: هرکسی که ده آیۀ اول سورۀ کهف را بخواند از فتنۀ دجال حفظ خواهد بود (5). در آیۀ هشتم همین سوره الله ﷻ می‌فرماید: و ما آنچه را كه بر آن (بر روی زمین) است قطعاً بيابانى بى‏گياه خواهيم كرد (6). همانطوریکه بیشترین بخش زندگی را آب تشکیل میدهد، سبب از بین رفتن زندگی نیز می‌باشد. با توصل حدیث و آیت مبارکه میتوان درک کرد که فریب دجال این خواهد بود تا انسان‌ها را به فتنۀ اصراف در آب گرفتار نموده و توسط مصرف بیش‌ازحد آب و کمبود آن، خود سبب از بین رفتن زندگی خویش شوند. استفادۀ بیجای آب در جهان امروز چنان افزایش یافته است که ساینس‌دانان بدین باور هستند که بحران بزرگ بعدی جهان بحران آبی خواهد بود. اشغال عراق توسط امریکا و جنگ‌های داخلی پس‌ازآن سبب بیجا شدن میلیونها عراقی و خصوصاً اقلیت‌های این کشور شد که بیشترشان به سوریه سفر کردند. نظر به گزارش سازمان ملل متحد بیش از یک و نیم میلیون عراقی به سوریه مهاجر شده‌اند (7).


ستاره‌ های دنباله‌دار و سنگ‌های آسمانی پیشینۀ تاریخی داشته ولی در این روزها بسیار خبرساز میباشند و حتی ایالات‌متحدۀ امریکا تحت نام راهبرد آمادگی ملی برای اجسام نزدیک به زمین را اخیراً به بررسی گرفته است که در آن گفته‌شده است که خطر اصابت ستاره ‌های دنباله‌دار به زمین واقعی بوده و فعالیت این اجسام در نزدیکی زمین روبه افزایش میباشد (8). همچنان در این مورد لیداک مینویسد: در طول چهل سال ستاره‌شناس الن هیل بیش از 500 ستارۀ دنباله‌دار را مشاهده نموده است (9). ابن ابی ملیکه (رض) میفرماید که من صبح وقت نزد عبدالله بن عباس (رض) بودم و او گفت: شب گذشته من نتوانستم بخوابم. گفتم چرا؟ گفت: ستارۀ دنباله‌دار طلوع کرده و من فکر کردم که دجال آمده است(10).

دمای متوسط زمین در طول یك قرن گذشته تقریباً ۵ درجه سانتی‌گراد افزایش‌یافته و انتظار می‌رود با ادامۀ روند فعلی در ۱۰۰ سال آینده دمای زمین 5.1 تا 5.3 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد. بالا رفتن متوسط دمای زمین تغییرات آب‌وهوا را نیز در پی خواهد داشت و سبب تغییر الگوی بارش باران و برف، افزایش سطح آب دریاهای آزاد و كاهش سطح آب دریاچه‌ ها (جهیلها و چشمه ها) و تأثیرات عمیق بر گونه‌ های مختلف گیاهان و حیوانات و سرانجام انسان‌ها خواهد شد. آنحضرت ﷺ فرموده‌اند: نشانۀ نزدیکی قیامت بلند رفتن درجۀ حرارت است(11).

و الله ﷻ بهتر میداند.

منابع:

  1. مولانا عمر عاصم؛ برمودا تکون اوردجال؛ صفحۀ 17
  2. مجمع الزوائد ومنبع الفوائد؛ كتاب الفتن أعاذنا الله منها؛ باب لا يخرج الدجال حتى يذهل الناس عن ذكره؛ حدیث 12499
  3. المستدرک الحاکم؛ جلد 4؛ صفحۀ 506
  4. NASA TUMBLR; Images of Changes; 2017-01-11
  5. صحیح مسلم
  6. سورۀ الکهف؛ آیۀ 8؛ وَإِنَّا لَجَاعِلُونَ مَا عَلَيْهَا صَعِيدًا جُرُزًا ﴿۸﴾
  7. Al-Khalidi Ashraf, Hoffman Sophia & Tanner Victor; Iraqi Refugees in the Syrian Arab Republic: A Field-Based Snapshot (2007); p 8
  8. White House; National Near-Earth Object Preparedness Strategy
  9. Stephen F. Ledoux; Running Out Of Time: Introducing Behaviorology To Help Solve Global Problems; VR Schedule, Comet Discoveries, and helping others
  10. المستدرک الحاکم؛ حدیث 8419 (به شرط شیخین مسلم و بخاری صحیح است)
  11. رواه ابوعمر والدانی؛ 429 (این حدیث را مولانا عاصم عمر در کتاب خویش بنام برموده تکون اور دجال صفحۀ 127 ذکر کرده است).

در بارۀ نویسنده

Hedayatullah Zaheb

پاسخی بگذارید