اجتماعی متفرقه

چرا اسرائیل از ما نمی ترسد؟ و چگونه باید بترسد؟

نوشته شده توسط سید آصف هاشمی

از خبرهايي سخن ميگويم كه سينهام از آن‌ها به تنگ ميآيد و بارهاي گراني بر دوش ميكشم كه پشتم را دوتا ميكند؛ هان كه در عصرم مرا حیات تنگ است، كاش عشاي مرگ در عصرم فرارسد.

بناءً میگویم:

آه ای دل من چـــیغ و فریاد زن

در هـجـوم دردها بر حــال ما

بر وداع قلب‌ها با قلب‌ها

در شکست ما ز حسد و کینه‌ها

یک ضربالمثل آفریقایی هست که می‌گوید: ” لشکر گوسفندانی که توسط یک گرگ رهبری میشود، میتواند لشکر گرگانی که توسط یک گوسفند رهبری میشود را شکست دهد”.

تا زمانی‌که چنین رهبران گوسفندی داشته باشیم، معادن ما، نیروی‌های ما، جوانان مسلمان و پهلوان ما، و حتی سلاح‌های ما، هواپیماهای نظامی ما، سرمایه‌های ما، و 1.7 بیلیون انسان مسلمان در مقابل کشور کوچکی مثل اسرائیل حتی صدای حق‌خواهی خود را بلند کرده نخواهیم، می‌بینیم که یهود بالای 1.7 بیلیون مسلمان چه بازی می‌کنند؟ و ما امت خفته و خواب‌رفته به‌خاطر حق مشروع خویش حرف زده نمی‌توانیم، و یقیناً در عصری قرار داریم که رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم فرمود: “حالتی بالای امت میاید که همچو کف دریا با یک پوف کردن باد باد می‌شود”.

راستي آيا ما واقعاً آزاد خویش را آزاد می‌پنداریم؟ یا گوسفندانی هستیم که با زنگوله که در دست چوپان است به هر سو که آن‌ها صدا زنند همان سو می‌دویم؟ بدون آنکه بدانیم که ما را به خانه صاحبمان برمی‌گرداند و یا هم ما را فروخته‌اند و تسلیم مشتری می‌کنند، و از ما استفاده کنند و فربه شوند؟

چهارسوی گذر را به روی ما بستن

اسیـر فاجعه‌های مـکرر ما کردند

مـیدانی که ما را اسـیر گرگ‌ها کردند

بدن و لباس و عزت ما را پرپر کردند

هر رئيس امریکایی، به سوداي رياست خويش بايست بكشد ما را، از تاریخ صدر اسلام مطالعه کرده تا اینکه احادیث پیش‌بینی‌شده در مورد آخرالزمان را مطالعه کردیم، و این وقایع را هوبه هو برایمان بیان کرده بود، اما چرا آن‌را متوجه نمی‌شدیم؟ چرا آن‌را سفسطه می‌گفتیم؟ گویا اصلاً چیزی به وقوع نمی‌پیوندد، و وقتی‌که آن به وقوع پیوست، احساسات داد زدن ما شروع شد، مرگ به فلان و فلان، مگر شما چنین حدس زدید که اسرائیل از داد ما می‌ترسد؟ مگر تصور می‌کنید آن‌ها حالت این امت احساساتی را اصلاً تحقیق نکرده است؟

ما امت خفته فقط مانديم در انتظار تنها يك عرب، كه خنجر دشمن زگلو كشد بيرون، درحالی‌که حاکمان عرب خود دست‌نشانده همین دشمنان ما است، که به سودای ریاست خویش همه‌مان را فریب می‌دهند، و یا مانديم در انتظار يك “هاشمي”، يا يك “قریشي” و يك “دن كيشوت”! و يا يك لوتي، حتي كه نچیده‌اند “سبيل” مردانگي خویش را.

دژ خیمان عالم ( عرب و عجم) شرمتان

ای ســـرمـداران بـیـغـــم وای تـــان

هنوز! نشستيم به انتظار: يك “خالد” يا “طارق” و يا “عنتره و صلاح الدین،” اما می‌بینیم که این حاکمان گوسفندی، بِخُوردند ما و در مقابل فقط كلام ياوه دادند، و ما را به یاوه‌گویی و دغل‌بازی‌شان فریب دادند.

پس چه چيزي بايد بترساند اسرائیل را؟

فرياد و شيون ما؟ که فقط دو روز ادامه میابد؟ و بعد از دو روز پس همان افراد بوالهوس می‌باشیم، و در پی عشق‌بازی، ورشوت، و غصب، و غیره… می‌باشیم، آیا همین هیاهوی اسرائیل را می‌ترساند؟

ای امت بی پا و بی دست و هیاهوی

خـــواه از خــدای عز وجل نـصرت

چرا بلرزد اسرائيل، ز دستگاه “فاکس‌ها” و رسانه‌های تصویری و صوتی که فقط شعار می‌دهند و دو روز بعد در پی ترویج فحاشی، می‌باشد، از همان‌که در پی تطبیق سیستم غربی سازی است، مطمئن هستید، که باید اسرائیل از ما بترسد؟

چرا بترسد اسرائیل؟ از آتش و دود بیرق مظاهره‌های ما؟ و از امضاي بیانیه‌ها، و تخريب خانه‌ها و مغازه‌ها؟

او می‌داند و به‌خوبی نيز كه نبوده‌ایم ما، “شاهان نبرد” حتي يك روز، اما، همواره بوده‌ایم ما! شاهان یاوه‌گو، که فقط از حقیقتی راه مستقیم دور شده‌ایم، ما مانند کسانی شده‌ایم که سراب را آب فکر کرده و در پی آن می‌دویم گویا آب برای تشنگی دریافتیم، اما ندانسته که آن سراب است هرچقدر بدوی به دستت چیزی نمی‌آید.

چه چيزي می‌ترساند اسرائیل را؟ صداي گریه‌های ما؟ و دريدن جامه‌های ما ؟ يا سيلي زدن به‌صورت خويشتن؟ يا كه بترسد اسرائيل، از اینکه نعره بزنیم مرگ به اسرائیل؟

چون ما در “بيهوشي ابدی!” می‌گذرانیم روزگاری را از دوران فتوحات تاكنون که نکرده‌ایم دريافت، هیچ نوعی از پیروزی‌ها را.

نه نامه و نه پيام! از مسلمانی واقعی که فریاد اتحاد بزند، و اگر بزند یا دیوانه خطابش می‌کنیم، و یا هم در سلول‌های زندان باید نعره زند، امت خمیر گونه هستیم که از صدای حق خویش دفاع نمی‌توانیم، خوبی و بدی خود را درک کرده نمی‌توانیم، نمی‌دانم بگویم یا نگویم، مگر شعور که داریم که تا خوبی و بدی را درک کنیم؟

اسرائيل چرا نكند ما را قرباني؟ که حتی در بین خود یکدیگر را تکفیر می‌کنیم، و سلفی و حنفی، و شافعی و مالکی و حنبلی و شیعه و سنی در جان هم افتیده ایم و خون یکدیگر را گویا مَي نشئه‌آوری لذت بخشی است که حیات را به سعادت می‌رساند با لذت و خنده می‌نوشیم، آنگاه توقع داریم اسرائیل از ما بترسد؟

آنگاه‌که در نزدیکی کعبه ما کنسرت برگزار شود، و کشورهای اسلامی در پی نظام سیکولاریستی باشد، آنگاه‌که کشورهای اسلامی از علوم اسلامی بعید شوند و آن‌را سخنان قرون‌وسطی خطاب کند، و آنگاه‌که کسی چشم‌بسته راه برود آن‌را روشنفکر خطاب کنیم، آنگاه‌که به نفع غرب و آمریکا و اسرائیل کار می‌کند، و آن فرد جهانگرد و متمدن و دانشمند خطاب شود، توقع دارید اسرائیل از ما بترسد؟

من بیشتر از این درد بیان نمی‌کنم، و روی سکه را تغیر می‌دهم، و راهی واقعی که سبب نجات ما است و واقعاً اسرائیل از آن می‌ترسد بیان می‌کنم:

چگونه اسرائیل از ما باید بترسد؟

  1. چنگ زدن به قرآن و سنت

الله سبحانه و تعالی می‌فرماید: { وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا } [الأحزاب: 71]

ترجمه: «و هر كس‌ خدا و رسول‌ او را فرمان‌ برد، قطعاً به‌ رستگاري‌ بزرگي‌ نائل‌ آمده‌ است‌»

و همچنان می‌فرماید: {وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا} [الأحزاب: 36]

ترجمه: «و هر كس‌ الله و رسول‌ او را نافرماني‌ كند[ در امري‌ از امور ] قطعاً در گمراهي ‌آشكاري‌ افتاده‌ است‌»

  1. متحدشدن تمام امت اسلامی

خداوند متعال می‌فرماید:

{وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا} [آل عمران: 103]

ترجمه: «و همگي‌ به‌ حبل‌الله[ قرآن و اسلام] چنگ‌ زنيد و پراكنده‌ نشويد»

در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌: «كتاب‌ خدا ريسمان‌ الهي‌اي ‌است‌ كه‌ از آسمان‌ به‌سوي‌ زمين‌ كشيده‌ شده است»

شهید حسن البناء: با گروهی از امت اسلامی‌که متشکل از شیعه و سنی بودند، برای اتحاد امت اسلامی گام برداشتند، فرمودند: شیعه و سنی بودن، و یا مذاهب فقهی که بین هم اختلافات فقهی دارد، اختلاف‌ در اصول‌ دين‌ و حاكم‌ ساختن‌ هواها و اميال‌ نفساني‌ و منافع‌ شخصي‌ در اسلام منع است، اما اختلاف‌ اجتهادي‌ در فروعات‌ دين، نكوهش‌ نگرديده‌ بلكه‌ پسنديده‌ و ستوده‌ است‌ و از نشانه‌هاي‌ آسان‌گيري‌ شریعت خدای‌ منان‌ مي‌باشد.

همچنان شیخ محمد غزالی می‌گوید: ” سرانجام دشمنان دین شکاف میان شیعه سنی را در اصول عقیده ربط دادند! تا دین یکپارچه دوپاره شود و امت واحد به دو شعبه منشعب شود و هر یک در کمین دیگری در انتظار مرگ همدیگر باشند، و هرکسی که به این دودستگی کمک کند ازجمله آنان است که در آخرت خداوند متعال جزای وی را حتماً می‌دهد”.

شیخ محمد شلتوت می‌گوید: “اختلافات حزبی، مذهبی، و فقهی، در بین امت سبب دوپارچگی امت شد که سبب اختلافات سیاسی شد، و دشمن از موقع استفاده خوبی بردند، و توانستند امت اسلامی را فرقه فرقه کنند که سبب انحطاط ما شد، و راه نجات دوباره پیوندتان این شکاف‌ها و درزها است”.

استاد سمیح عاطف الزین می‌گوید: “سبب هلاکت امت اسلامی فقط‌وفقط کسانی بودندکه از اختلافات اجتهادی و فقهی سوءاستفاده کردند، در حقیقت اختلافات فقهی و اجتهادی، وسعت و کمال دین اسلام را نشان می‌دهد، اما دشمنان از موقع استفاده کرده و روحیه منفور فرقه‌گرایی را در ما ایجاد کرد، و به‌خاطر نجات امت این روحیه را باید محو کرد و مسلمانان باید مثل گذشته یک گروه واحد و همکار و دوستدار یکدیگر مبدل شود”.

صابر طعیمه می‌گوید: “جای که دشمن حمله می‌کند یقیناً از مکانی حمله می‌کند که نقطه اساس را دریافته است و از همان‌جا حملات بیشتر را انجام می‌دهد که همانا اختلافات فقهی و اجتهادی و حزبی است، و به‌خاطر اینکه مانع حملات دشمن شویم باید سنگر خود را محکم کنیم و نکته ضعف را قوی بسازیم و آن فقط با وحدت و چنگ زدن به قرآن و سنت قوی می‌شود.”

وصـیــتی شـنو زی مبتهج هـــــاشمی

طـــبــــق فــــرمـــوده الله و رســول

اگـر که امت اســــلام شدید واحــــــد

یقین بدان که بر هر صحنه‌ای شود پیروز

  1. حسن ظن در حق یکدیگر:

خداوند متعال می‌فرماید: {يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا} [الحجرات: 12]

ترجمه: «اي‌ کسانی‌که‌ ايمان‌ آورده‌ايد! از بسياري‌ از گمان‌ها [ گمان بد برحق اهل خیر] بپرهيزيد، هرآينه‌ بعضي‌ از گمان‌ها گناه‌ است‌، و تجسس‌ نكنيد» تجسس: كنكاش‌ و جست‌وجو در مورد عیب‌ها و اسرار پوشيده‌ مسلمين‌ است‌.

همچنان رسول‌الله صلی‌الله علیه وسلم می‌فرماید: “از گمان بد، بر حذر باشید، زیرا گمان بد دروغ‌ترین سخن است”.

اولین چیزی که بتوانیم امت را متحد بسازیم ترویج حسن ظن، و دور نمودن گمان بد علیه یکدیگر است. و حسن ظن از شأن اهل ایمان است. به همان اندازه که سوءظن زیاد موجب ویرانی جامعه و بدبختی انسان‌ها و تشتت کارها و ناراحتی جسم و روح است حسن ظن ما به آرامش و وحدت است.

به امــیـد آزادی قـدس

و بیداری امت اسلامی

در بارۀ نویسنده

سید آصف هاشمی

پاسخی بگذارید