اسلامی

انکار از حیات و نزول عیسی علیه سلام

نوشته شده توسط Sayed Ajmal Staialay

مرزا احمد قادیانی اولین شخصی بود که از حیات و نزول عیسی علیه سلام انکار ورزید، که بعداً دعوی مسیح موعود بودن را نمود. جاوید احمد غامدی شخص دوم است که به همین عقیده میباشد، که پیروان زیادی هم دارد. در افغانستان بنیان گذاران غامدیت (عبدالغفور پیروز و وصیل پیروز) میباشند.

غامدی ها برای ادعای خود آیت 55 سورۀ آل عمران را حجت گردانیده اند. با آن که در بارۀ حیات و نزول عیسی علیه سلام گذشته از صد حدیث موجود است، چون که این ها منکر حدیث اند، ما دراینجا ادعای این ها را در پرتو قرآن رد مینماییم.

غامدي در مناظره ای با داکتر صاحب اسرار احمد رحیمه الله میگوید:

درسوره آل عمران آیت 55 مراد از (انی متوفیک) وفات یا مرگ است.

یعنی او را ملایک از چنگ یهودیان نجات داد و بعدها به مرگ خود وفات نمود و در هیچ جایی از قرآن در بارۀ زنده ماندن وی چیزی نیامده است. در بارۀ (و ما قتلوه و ما صلبوه) میگویند که واقعاً او را یهودیان، نه به قتل رسانیده اند و نه به صلیب کشانیده اند، بلکه به مرگ خود وفات نموده است.

می آیم به رد ادعای بی اساس آنها:

وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ، إِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ….. (آل عمران ۵۴، ۵۵.(

ترجمه: و [دشمنان] مكر ورزيدند و خدا [در پاسخشان] مكر در ميان آورد و خداوند بهترين مكرانگيزان است. [ياد كن] هنگامى را كه خدا گفت اى عيسى من تو را برگرفته و به سوى خويش بالا مى‏برم

(انی متوفیک) مصدر لفظ متوفی (توفی) و مادۀ آن (وفی) است، و درلغت عربي معنی اش کامل گرفتن است. تمام کتب لغت عربی به همین شهادت میدهد و وفأ، ایفأ ، استیفأ ، به همین معنی گفته میشود.

حافظ ابن تیمیه (رح) میگوید( التوفی فی لغة العرب معناها القبض و الاستیفأ و ذالک ثلاثه انواع ، احدها التوفی فی النوم والثانی الموت و الثالث توفی الروح و البدن جمیعاَّ ).

داکتر اسرار احمد رحیمه الله میگوید: انسان از جسم ، روح و شعور ساخته شده است. اگر خداوند جل جلاله از شخص شعور بگیرد به این هم متوفی گفته میشود مثل حالت خواب که تنها جسم و روح باقی میماند و بس. و اگر شعور و روح هردو را از یک شخص بگیرد مانند میت به این هم متوفی گفته میتوانیم. و اگر خداوند جل جلاله جسم، روح و شعور هر سه را شخص گرفت به این هم متوفی گفته میتوانیم که این کاملترین متوفی است یعنی کاملترین عروج میباشد.

که در اینجا مراد از (انی متوفیک) کاملاً گرفتن است و (رافعک الی) کاملاً بالا بردن است به سوی آسمان.

به این معنی که عیسی علیه سلام را ملایک به امر خداوند جل جلاله زنده به سوی آسمان بالا برده است و از شر یهودیان به امان داشته است.

وَهُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُم بِاللَّيْلِ وَيَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِالنَّهَارِ……الانعام آیه 60

ترجمه: و او الله جل جلاله است که در قبضه خود میگیرد شما را شب هنگام، و میداند به آن چه که شما انجام میدهد از طرف روز…..

اینجا هم ما می بینیم که لفظ التوفی به معنی قبضه و گرفتن آمده است. و اگر ما به اساس استدلال غامدی ها این را معنی کنیم، پس چنین گفته میتوانیم که او الله جل جلاله است که شما را شب هنگام می میراند و آگاه است به آن چه که شما آن را از طرف روز انجام میدهید.

که از این جمله هیچ مفهوم گرفته نمیتوانیم و به این قسم ترجمه کردن کاملاً اشتباه میباشد.

وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَـكِن شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُواْ فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا. سورة نسا (۱۵۷.

ترجمه: و به قول آنها که ما کشته ایم مسیح عیسی پسرمریم و رسول خدا جل جلاله را، و نه کشته اند ونه به دار کشیده اند او را، بلکه ملبس شد به آن مردم که در باره او سخن های مختلف میگفتندبه اشتباه رفته اند اینجا هیچ اطلاع ندارند در باره او تنها گمان میکنند و قطعا او را نه کشته اند.

بَل رَّفَعَهُ اللّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا (۱۵۸) سورة نسا

ترجمه: بلکه الله جل جلاله بالا کرد او را بسوی خود و الله جل جلاله باحکمت و غالب است.

یعنی الله جل جلاله عیسی علیه سلام را به حکمت و قدرت خود به سوی آسمان ها بالا برد و یهودیان هیچ نفهمیدند.

ــــ ولکن شبه لهم :

در تفسیر قرطبی می آید که شیطان مکان عیسی علیه سلام را به یهودیان نشان داد و چهار هزار یهود خانه او را محاصره کردند. عیسی علیه سلام به حواریون خود گفت: در میان شما کسی است که بیرون برود تا یهودیان او را از بین ببرد و در آخرت در جنت با من یکجا باشد. که یک تن از آنها به این کار آماده شد و عیسی علیه سلام کالا و لونگی خود را به او داد هنگام که بیرون رفت یهود او را گرفت و اعدام کرد وعیسی علیه سلام را ملایک به امر خداوند جل جلاله بالا بردند.(قرطبي)

و در بعضی روایات آمده است که یهودیان یک شخص را بنام (طیطلانوس) بخاطر قتل عیسی علیه سلام فرستادند. این که الله جل جلاله عیسی علیه سلام را بالا برده بود و در خانه کسی نبود هنگام که این شخص بیرون شد به شکل عیسی علیه سلام درآمده بود.

یهودیان فکر کردند که عیسی علیه سلام است لذا اورا به قتل رساندند که بعدها به آنها شک افتاد که اگر این عیسی علیه سلام است پس رفیق ما چه شد و اگر این شخص رفیق ماست پس عیسی علیه سلام چه شد؟ (مظهري).

در این مسئله یهود و نصارا در شک اند که قرآن به اختلاف آنها در این مسئله اشاره میکند ( ولکن شبه لهم). از سویی خداوند جل جلاله در سوره آل عمران به این روایات بالا اشاره میکند (ومکرو ومکرالله، والله خیر الماکرین) یعنی یهود مکر خود را به کار میبردند و پلان کشتن عیسی علیه سلام را طرح میکردند و از سوی دیگر خداوند جل جلاله تدبیر خود را گرفته بود تا که پلان شوم اینها را از بین ببرد.

گرچه اقوال بالا نه در احادیث امده است و نه در قرآن ولی آیت (ومکرو ومکرالله، والله خیر الماکرین)نزد مفسرین مصداق خوب برایش شده میتواند.

خداوند عزوجل حبیب خود را در آیت 61 سورة زخرف مخاطب میسازد:

به مردم چنین بگو که عیسی علیه سلام نشانۀ قیامت است پس شما به آمدن قیامت شک نکنید و سخن مرا قبول کنید.

عن ابن عباس (رض) فی قوله تعالی (انه لعلم للساعه) قال خروج عیسی علیه سلام قبل یوم القیمه.

مولانا محمد شفیع عثمانی (رح) میگوید: در باره نزول و حیات عیسی علیه سلام به امرحضرت سید محمد انور شاه کشمیري(رح) اضافه تر از صد روایات حدیث متواتر را جمع آوری کردم.

که این مجموعه آن به ( التصریح بما تواتر فی نزول المسیح) یاد میگردد، که حال از سوی عالم مشهور حلب سوریه علامه عبدالفتاح ابوغده با حاشیه و شرح کامل در بیروت به چاپ رسیده است.

نزول عیسی علیه سلام قطعی و اجمالی میباشد منکر آن کافر است (تفسیر معارف القرآن).

این که چرا امروزه از حیات و نزول عیسی علیه سلام انکار صورت میگیرد جز خدمت به دجال چیزی نمیباشد.

این که در احادیث آمده است: لشکر مهدی علیه سلام از خراسان ظهور میکند، لذا اینها میخواهند تا به این شیوه مردم را منحرف کنند تا ذهنیت برایشان داده شود که این همه افسانه ای بیش نیست و حقیقت ندارد.

برای رد ادعای پیروزیان از این چه بهتر شده میتواند که اکثر پیروان و مشوقین اش اشخاص بیدین و سیکولر میباشد.

مشورۀ بنده این است که قبل از اینکه شکار این اشخاص شوید یک بار قرآن را با تفسیر آن مطالعه کنید.

وسلام

ماخذ:
مناظره داکتر اسرار احمد و جاوید احمد غامدي

تفسیر معارف القرآن وما علینا الالبلاغ

انجنیر سید اجمل ستایلی

در بارۀ نویسنده

Sayed Ajmal Staialay

1 Comment

  • سلام علیک به برادران گرامی شما را خداوند توفیق نصیب کند تا در این راهی مقدس کامیاب باشید و در باره این جمیت که شما ایجاد کرده اید لطفا معلومات دهید

پاسخی بگذارید