اجتماعی اسلامی متفرقه

سورۀ کهف و عصر مدرن

نوشته شده توسط Hedayatullah Zaheb

سورۀ کهف قرآن پاک دو شاخص عمده دارد.

1. سورۀ کهف تنها سورۀ قرآن است که توسط رسول الله (ص) ارتباط مستقیم با دجال داده شده است. چنانچه حضرت محمد (ص) میفرماید: هر کسی که ده آیۀ اول این سورۀ را بخواند از فتنۀ دجال حفظ خواهد بود. (صحیح مسلم)

2. در این سوره الله (ج) آغاز به تشریح یأجوج و مأجوج میکند.

پس این سوره را میتوان سورۀ علم آخر زمان دانست.

همچنان رسول الله (ص) مارا تشویق به خواندن این سوره در روزهای جمعه میکند و میفرمایند که باخواندن این سوره در روز های جمعه ما نور آسمانی بدست خواهیم آورد. (صحیح جامی، ترغیب و الترهیب)

اما چرا ما به این نور ضرورت داریم؟

برای درک این میرویم به حدیث از صحیح مسلم: روزي پيامبر -صلى الله عليه وسلم- در خانه زینب (رض) خواب بود، ازخواب بیدار شده و با فزع بر او (زینب (رض)) وارد شد و مي گفت: واي بر اعراب از شري که نزديک شد. امروز سد ياجوج و ماجوج اينطور (دو انگشت ابهام و مجاورش را حلقه کرد) باز شد.زينب بنت حجش (رض) مي گويد: گفتم: يا رسول الله (ص)! آيا ما در حالي که افراد صالح در ميانمان هستند نابود مي شويم! پيامبر فرمود: بلي! زماني که خبائث زياد شود.

از این حدیث بر می آید که سد یأجوج و مأجوج در زمان آنحضرت (ص) آغاز به بازشدن شده بود و اینکه یأجوج ومأجوج سبب نابودی عرب خواهد شد. و این بربادی زمانی آغاز میشود که خبائث افزایش یابد. این نابودی تا حال صورت نگرفته است، اما طوریکه دیده میشود جهان عرب آمادۀ این نابودی میشود.

اما کی ها هستند این خبائث و چرا خبائث نامیده میشوند؟ این ها خبائث نامیده شده اند؛ چرا که چشم دارند اما نمیبینند، گوش دارند اما نمیشنوند و قلب دارند اما درک نمیکنند، چنانچه این مردم را الله (ج) در سورۀ الأعراف چهارپا و گمراه تر از آن میداند. اکنون همین مردم است که حکمروایی میکنند، همین مردم در اریکۀ قدرت قرار دارند و همین مردم همه جا راگرفته اند، پس نابودی حتمی است. اما چرا این مردم چشم دارند اما نمیبینند، چون این مردم نور ندارند. این نور فروشی نیست و این نور به خواندن نیز بدست نمی آید. هستند مسلمانانی که شب و روز عبادت میکنند، ولی زمانیکه مسئلۀ دنیایی می آید خود را دور میکنند. هستند کسانیکه جنت را در واشنگتن و لندن میبینند و هستند کسانیکه حقیقت را میدانند ولی بخاطر مسائل دنیایی از گفتن آن میترسند. ولی کسانیکه نور دارند آنها از کسی و از هیچ قدرتی نمیترسند و زندگی و مرگشان صرف بخاطر الله (ج) است. و ما سورۀ کهف را در روز های جمعه بخاطر بدست آوردن همین نور میخوانیم.

اما بیایید بالای ده آیۀ اول این سورۀ تمرکز کنیم.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَل لَّهُ عِوَجَا ﴿۱﴾

ترجمه: ستايش خدايى را كه اين كتاب [آسمانى] را بر بنده خود فرو فرستاد و هيچ گونه كثرى در آن ننهاد (۱)

در این آیۀ شریف کلمۀ عوج که کثر معنی شده است، همچنان معنی تحریف و کج ساختن را نیز میدهد، یعنی در این کتاب تحریف صورت نمیگیرد. و با گفتن این ما باید دنبال کتاب های تحریف شده و کسانیکه این کتاب ها را تحریف کرده اند باشیم. پس بخاطر شناختن دجال بزرگترین نشانه برای ما داده شده است و بخاطر شناختن دجالی ها باید دنبال کسانی باشیم که کتاب های قبلی را تحریف کردند. مثلاً سود خوری حرام است ولی تورات فعلی آنرا بین یهودیان حرام و سودگیری از غیر یهود را حلال میداند. این یک تحریف است و چون حضرت محمد (ص) گفته است که با خواندن 10 آیۀ اول از فتنۀ دجال حفظ میشویم، پس نظر به این تحریف میدانیم که دجال توسط سود (ربا) بالای ما حمله میکند که ما از آن باید دور باشیم. سیستم بانک داری امروز بزرگترین حملۀ دجال است و اگر ما با این سیستم کمک میکنیم در فتنه دخیل شده ایم و جزایش را باید ببینیم چون چشم داریم ولی نمیبینیم. پس هر تحریف را که ما در انجیل و تورات میبینیم باید بدانیم که دجال از آن به حیث سلاح استفاده کرده و حمله میکند (مثلاً شراب، زنا، سود وغیره)….

قَيِّمًا لِّيُنذِرَ بَأْسًا شَدِيدًا مِن لَّدُنْهُ وَيُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا حَسَنًا ﴿۲﴾

ترجمه: {کتابی} راست و درست تا [گناهكاران را] از جانب خود به عذابى سخت بيم دهد و مؤمنانى را كه كارهاى شايسته مى‏كنند نويد بخشد كه براى آنان پاداشى نيكوست (۲)

الله (ج) در این آیۀ مبارکه برای کسانیکه رو به گناهان میکنند عذاب را وعده میدهد و یک پیام خوبی برای کسانی میدهد که ایمان آورده اند و کارهای نیکو میکنند (از قرآن و سنت محمد (ص) پیروی میکنند). بناءً، تنها کسانیکه از قرآن و سنت پیروی میکنند از فتنۀ دجال در امان خواهند ماند. و همچنان مسلمانان باید کسانی را به رهبری بگیرند که که از قرآن و سنت پیروی کرده، نیکوکاروعالم باشند، و همچنان بتوانند رهنمایی قرآن و سنت را در این عصر مدرن تطابق داده و عمل کنند.

مَاكِثِينَ فِيهِ أَبَدًا ﴿۳﴾

ترجمه: در حالى كه جاودانه در آن [بهشت] ماندگار خواهند بود (۳)

مکافات جاودانۀ که مومنان و کسانیکه کارهای نیکو میکنند جنت است. چون حضر محمد (ص) این آیات را با دجال ربط داده است، پس در این عصر کسانی به این مکافات دست مییابند که بتوانند خودرا از فتنۀ بزرگ دجال دور نگهدارند. اما زندگی نیکوکاری و با ایمان بودن در زمانیکه فتنه های دجال به اوج خود رسیده است آسان نخواهد بود، چرا که ادیان و خصوصاً اسلام تحت حملات دجال قرار گرفته است.

این حالت فتنه ها در احادیث نیز تشریح شده است.

ابی امیه الشعبانی میگوید: از ابا ثلعبه الخشنی پرسیدم: نظرت در بارۀ آیۀ مبارکۀ {اي كساني كه ايمان آورده ايد مراقب خود باشيد( سورۀ المائده: 105)} چیست؟اوگفت: قسم به الله (ج)، من کسی را پرسیدم که معلومات بیشتر درین مورد دارد؛ من از رسول الله (ص) در این باره پرسیدم. آنحضرت (ص) گفت: نه خیر: یک دیگر را به نیکی ها امر کنید و از بدی ها منع کنید. اما زمانیکه دیدید بخل ازدیاد یافت، خواست های نفسانی پیروی شد، مادیات ترجیح داده شد، هرکس مفتون نظریات خود شد. پس مراقب خود باشید واز کارهای که بیشترین مردم میکنند دوری کنید، چرا که بعد از آن زمانی خواهد آمد که تحمل زیاد در آن لازمی خواهد بود که در آن زمان صبر و تحمل مانند این خواهد بود که ذغال گداخته را به دست بگیری. کسی که در آن زمان کاری نیکو بکند مکافاتش پنجاه چند دیگران خواهد بود. در روایت دیگر گفته شده است که مکافاتش پنجاه چند شما خواهد بود. (ترمذی، ابن ماجه، ابو داود)

در روایات دیگر آمده است که فتنۀ دجال بزرگترین فتنه از زمان آدم (ع) تا روز قیامت است. پس کسانیکه در این عصر فتنه ها خود را ازفتنه ها دور نگهداشته و در مقابل آن از صبر و تحمل کار گرفته، کارهای نیکو میکنند، مکافات زیادی نزد الله (ج) خواهند داشت.

وَيُنذِرَ الَّذِينَ قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا ﴿۴﴾ مَّا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ وَلَا لِآبَائِهِمْ كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ إِن يَقُولُونَ إِلَّا كَذِبًا﴿۵﴾

ترجمه: و تا كسانى را كه گفته‏اند خداوند فرزندى گرفته است هشدار دهد (۴) نه آنان و نه پدرانشان به اين [ادعا] دانشى ندارند بزرگ سخنى است كه از دهانشان برمى‏آيد [آنان] جز دروغ نمى‏گويند (5)

در اینجا یک تحریف دیگری را ما در کتاب های گذشته میبینیم و آن هم اینکه خداوند (ج) پسری گرفته است. در اینجا قرآن مارا در بارۀ یهودیان و نصارا هشدار میدهد، چون یهودیان میگویند که عزیر (ع) پسر خداست و مسیحیان میگویند که عیسی (ع) پسر خداست.

این گفته شرک است. شرک یکی از بزرگترین گناهان است، در حقیقت شرک گناۀ است که الله (ج) گفته است آنرا هیچ گاه نمیبخشد. این هشدار در آغاز سورۀ کهف، یک اخطاریه برای مسلمین نیز میباشد، چون سلاح دیگری دجال شرک است. چنانچه حضرت محمد (ص) گفته است که شناختن شرک در آن زمان آنقدر مشکل خواهد که یک مورچۀ سیاه را بالای یک سنگ در یک شب تاریک ببینی ( روایت از عایشه (رض) در مستدرك الحاكم).

یکی از شاخص های عمدۀ دجال قابلیت فریب دهی او است. و او شرک را طوری پیش کش خواهد کرد که شناختنش بسیار مشکل خواهد بود. یکی از این شرک ها که برای ما پیشکش شده است دموکراسی و رأی دادن در انتخابات های هست که نتیجه اش یک دولت سیکولر (بیدین) میباشد (دولتی که آرای اکثریت قوانین را تصویب میکند که مخالف قانون الهی است و دولتی که قانونش را مردم میسازد نه الله (ج)).

فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَى آثَارِهِمْ إِن لَّمْ يُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا ﴿۶﴾

ترجمه: شايد اگر به اين سخن ايمان نياورند تو جان خود را از اندوه در پيگيرى [كار]شان تباه كنى ﴿۶﴾

انسان ها به سه دسته تقسیم شده اند. اول کسانیکه پیام حق را دریافت کرده، آنرا پذیرفته و به آن عمل میکنند که مکافات آنها جنت است. دوم کسانیکه پیام حق را دریافت کرده اند و آنرا تکذیب کرده اند وتکذیب آنها به حدی رسیده است که الله (ج) در قلب های شان قفل انداخته است و تمام کوشش ها برای آوردن آنها به طرف حق ناکام خواهد بود، این ها کافران هستند و دوزخ جای آنهاست. سوم مردمی هستند که پیام حق را دریافت نموده اند، قبول کرده اند و به آن عمل نمیکنند، مکافات و مجازات آنها نزد الله (ج) است، اگر بخواهد آنها را میبخشد و نخواهد، نمیبخشد.

در این آیۀ مبارکه الله (ج) برای حضرت محمد (ص) خاطر نشان میسازد که بعضی مردم در قلب های شان قفل زده شده است و هر قدر برایشان تبلیغ کنی به سوی حق نمی آیند. این آیۀ مبارکه همچنان در عصر دجال نیز صدق میکند که کسانیکه در نصیب شان آتش دوزخ است افزایش مییابند. هر قدر برایشان گفته شود اما از بدبینی و دشمنی آنها با اسلام کاسته نمیشود. پس در زمان که با این ها مقابل میشویم باید ایمان خود را نگهداری کنیم.

تعداد کسانیکه از اسلام رو میگردانند در این عصر افزایش یافته است. مسلمانان باید خطر های زندگی در این عصر را درک کنند. ما باید در این عصر بیشتر دنبال نگهداری ایمان و امنیت خود باشیم. یکی از بزرگترین مثال ها، مثال ذولقرنین است که ما مانند او بین خود و آنها دیواری بسازیم.

إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ﴿۷﴾

ترجمه: در حقيقت ما آنچه را كه بر زمين است زيورى براى آن قرار داديم تا آنان را بيازماييم كه كدام يك از ايشان نيكوكارترند﴿۷﴾

در این جا الله (ج) از اهمیت دنیا و مال های دنیایی برای ما بیان میدارد. این آیۀ مبارکه هشدار میدهد که دجال برای ما دام دنیا را خواهد گذاشت تا میل ما به دنیا افزایش یابد. زمانیکه قلب بی اندازه گرویدۀ دنیا ومسائل دنیایی شود، ذکر الله (ج) فراموش میشود. پس بخاطر نجات از این فتنۀ دجال (ماده گرایی)، ما برعلاوۀ اینکه برای دنیا و رفاۀ دنیایی کار میکنیم، الله (ج) را فراموش نکرده و برای ذکر الله (ج) وقت بیابیم. قلب های ما وابسته به الله (ج) باشد، چرا که قلب های که به دنیا وابسته است نهایتاً دنیا پرست میشود.

دجال توسط این فتنه، نه تنها مؤمنین بلکه تمام جهانیان را میخواهد به دام بی اندازد، چرا که پول و دارایی آنقدر اهمیت پیدا کرده است که بسیاری مردم به این فکر شده اند که حقیقتی بالا تر از ماده وجود ندارد (ماده گرایی). کسانیکه از حد زیاد وابسته به دنیا شده اند، میروند به سوی خداناباوری وتعداد روز افزون خدا ناباوران نشاندهندۀ موفقیت دجال در این عصر است.

وَإِنَّا لَجَاعِلُونَ مَا عَلَيْهَا صَعِيدًا جُرُزًا ﴿۸﴾

ترجمه: و ما آنچه را كه بر آن است قطعا بيابانى بى‏گياه خواهيم كرد ﴿۸﴾

همانطوریکه بیشترین بخش زندگی را آب تشکیل میدهد، سبب از بین رفتن زندگی نیز میباشد. فریب دجال این خواهد بود که انسان ها توسط مصرف بیش از حد آب و کمبود آن، خود سبب از بین رفتن زندگی خویش شوند.

استفادۀ بیجای آب در جهان امروز چنان افزایش یافته است که ساینس دانان بدین باور هستند که بحران بزرگ بعدی جهان بحران آبی خواهد بود. پس ما باید آب را به احتیاط و به طریقۀ اسلامی آن به مصرف برسانیم، تا مناطق ما به بحران کمبود آب دچار نشوند.

أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا ﴿۹﴾ إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا﴿۱۰﴾

ترجمه: مگر پنداشتى اصحاب كهف و رقيم [=خفتگان غار لوحه‏دار] از آيات ما شگفت بوده است (۹)آنگاه كه جوانان به سوى غار پناه جستند و گفتند پروردگار ما از جانب خود به ما رحمتى بخش و كار ما را براى ما به سامان رسان ﴿۱۰﴾

آغاز داستان اصحاب کهف در ده آیۀ اول این سوره نشاندهندۀ ارتباط آن با دجال است و باید از این داستان در عصر مدرن درس گرفته شود. این بخش یک بحث بزرگ است که در مقاله های بعدی ان شاءالله به آن خواهیم پرداخت. تا آن زمان از خوانندگان محترم خواهش میکنم که در این مورد تحقیق کرده و اگر چیز دریافتند برای ما ارسال بدارند.

پس بیایید این ده آیه را با ترجمۀ آن به یاد داشته و همیشه تکرار کنیم و از فتنه ها دوری نماییم.

و الله (ج) بهتر میداند.

منبع:

<

p style=”unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; TEXT-ALIGN: justify; MARGIN: 0in 0in 8pt” dir=”rtl”>کتاب سورۀ کهف و عصر مدرن توسط عمران نظر حسین

در بارۀ نویسنده

Hedayatullah Zaheb

پاسخی بگذارید