اجتماعی اسلامی متفرقه

رمضان و قدرت!

نوشته شده توسط Hedayatullah Zaheb

رسیدن ماه مبارک رمضان را بر همۀ مسلمانان تبریک میگویم.

قبل از اینکه به موضوع رمضان و قدرت برویم، بیایید عهد کنیم که در این رمضان قرآن را با ترجمه بخوانیم. در موضوع روش خواندن و درک قرآن کتاب های زیادی وجود دارد ولی بیایید که به حیث آغاز کننده گان یک کتابچه و قلم را گرفته و در جریان خواندن و تفکر نکات که نمیدانستیم و نکات را که با ید بدانیم یادداشت کنیم. مطمئناً که در جریان 20 روز میتوانیم تمام قرآن را ختم کنیم. سؤالات که در ذهن ما وجود دارد حل میشود ان شاء الله! چنانچه الله (ج) میفرماید:

… وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ (النحل: 89)

… و اين كتاب را كه روشنگر هر چيزى است و براى مسلمانان رهنمود و رحمت و بشارتگرى است بر تو نازل كرديم.

ما در عصری زندگی میکنیم که امت در بدترین حالت تاریخی آن قرار دارد. در بوسنیا بیشتر از پنجاه هزار زن مسلمان درعصر امپراطوری امریکا توسط دشمنان خون آشام اسلام و بارفتار سگ های دیوانه مورد تجاوز جنسی و ستم قرار میگیرد. مردان مسلمان در این کشور در زندان های جنگی دسته جمعی از گرسنگی جان میدهند. جنگ افگن های سرب به شکل دسته جمعی مناطق مسلمان نشین را توسط بمب فرش کرده ومسلمانان را قتل عام کردند.

مسلمانان کشمیر نیز ار پنجاه سال بدینسو تحت ظلم و ستم یک و نیم ملیون نظامی هندی قرار گرفته اند. زنان کشمیری نیز مانند زنان بوسنیایی مورد تجاوز جنسی چند فردی قرار میگیرند. مسلمانان فلسطین تحت چنان ظلم صهیونست های اروپایی-یهودی قرار گرفته اند که تاریخ نظیرش را تجربه نکرده است. افغانستان، عراق، لیبیا، یمن و غیره ممالک اسلامی نیز به این فهرست افزوده شده اند.

مسلمانان در سراسر جهان در رنج به سر میبرند، درحالیکه جلالتمأبان، بزرگواران، حضرت های سلطنتی، رؤسای جمهور، صدر اعظمان، و وزیران مسلمان در عیش و عشرت خویش به سر میبرند. رهبران مسلمانی که واقعاً میخواهند کاری بکنند در مقابل ریاکاری غرب و استعمار ضعیف بوده و نادیده گرفته میشوند.

مسلمانان باید بدانند که الله (ج) برای مسلمانان امرنموده است که قدرت خویش را باید بسازند تا دشمنان از آنها بترسند.

وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ… (الأنفال: 60)

ترجمه: در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانائي داريد از نيرو آماده سازيد (و همچنين) اسبهاي ورزيده (براي ميدان نبرد) تا به وسيله آن دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد

اما چطور قدرت را میتوانیم به امت بازگردانیم؟ قدرت از نگاه قرآن چیست؟ آیا اقتصاد تهداب قدرت است؟ اگر چنین میبود اردوی پولدار قریش توسط اردوی مهاجر مسلمان در بدر شکست نمیخورد. آیا اسلحه تهداب قدرت است؟ اگر چنین میبود اردوی تا دندان مسلح قریش توسط اردوی مسلمان با اسلحه های ضعیف شکست نمیخورد و اردوی مجهز امریکا در ویتنام شکست نمیخورد.

پس تهداب و اساس قدرت در چیست؟ درحالیکه اقتصاد، اسلحه، تکنالوژی، و تعداد اردو بخش عمدۀ قدرت محسوب میشود، اما اساس و تهداب قدرت بشمار نمیرود. تهداب واساس قدرت در آزادی، علم، ارزش ها، ایمان، اتحاد، نظم، اخوت و رهبری نهفته است.

بطور مثال، جامعه اسلامی تحت رهبری حضرت محمد (ص) تا اینکه قدرتمند نشدند، اجازۀ جنگ را دریافت نکردند. اجازۀ جنگ تا زمانی که آنها در مکه بودند داده نشد و بعد از هجرت به مدینه و پیمان (میثاق) مدینه که مسلمانان در آن آزادی سیاسی دریافت کردند، اجازۀ جنگ داده شد. آزادی سیاسی امنیت مسلمانان را برای تسلیم شدن به اوامر الله (ج) به شکل شخصی و گروهی، و به شکل همگانی و شخصی تأمین کرد.

امروز امت این آزادی خود را از دست داده است. ممالک اسلامی مجبور به احرأ کردن اوامر نهاد ساخته شده توسط صهیونست ها بنام ملل متحد هستند، حتی اگر این اوامر خلاف اوامر الهی باشند.

مهمتر از آزادی های سیاسی و عمومی آزادی فردی ودرنی است. تنها مسلمانانی از آزادی درونی بهره مند هستند که تنها برای رضای الله (ج) زندگی میکنند. برای این مسلمانان فرق نمیکند که تمام دنیا در بارۀ آنها چه فکر میکند! طرز دید مردم برایش بی معنی است و در طرز رفتارش تأثیز گذار نیست. اما متأسفانه اکثر مسلمانان در نظام جهانی دجال، غلام این سیستم شده اند. بعضی ها غلام ویزه، گرین کارد، و پاسپورت های غربی و بعضی هم غلام تجارت وزندگی مرفع خویش هستند. این غلامی سبب شده است که چشم از ظلم های غرب بپوشانند وبرای آزادی کاری نکنند.

قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَآؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّى يَأْتِيَ اللّهُ بِأَمْرِهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ (التوبة: 24)

ترجمه: بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما و اموالي كه به دست آورده‏ايد و تجارتي كه از كساد شدنش بيم داريد و مساكن مورد علاقه شما، در نظرتان از خداوند و پيامبرش و جهاد در راهش ‍ محبوبتر است در انتظار اين باشيد كه خداوند عذابش را بر شما نازل كند و خداوند جمعيت نا فرمانبردار را هدايت نمي‏كند.

روزه گرفتن یکی از اساسات عمده و تأثیر گذار برای درک آزادی است. دانستن این یک اهمیت حیاتی دارد که روزۀ ماه مبارک رمضان تا زمان جنگ بدر که برای اولین بار برای مسلمانان اجازۀ جنگ در آن داده شد، فرض گردانیده نشد.

الله (ج) در یک حدیث قدسی میفرماید: روزه برای من است، و من در مقابل روزه هر پاداش که بخواهم ارزانی میکنم.

پیام این حدیث بسیار ساده ولی بسیار قدرتمند است. اگر ما بخاطر رضای الله (ج) روزه میگیریم، این کار راه را برای این باز میکند که ما فقط وفقط برای رضای الله (ج) با صرف نظر از اینکه چه قیمتی برای آن میپردازیم زنده گی کنیم. تنها کسانیکه برای الله (ج) زندگی میکنند برای او میمیرند و تهداب قدرت در همینجاست.

توسط روزه گرفتن حالت همسازی باجهان مقدس وزندگی مقدس افزایش می یابد. زندگی مقدس آنست که بخاطر رضای الله (ج) زیسته شود و این نوع زندگی کردن راهی به قدرت است.

هدف اساسی روزه گرفتن تقوا است (البقرة: 183). تقوا دارای دو بعد اخلاقی و معنوی میباشد. در بعد اخلاقی تقوا سبب راستکاری اخلاقی که اساس میوۀ الهی است، میشود، ازسوی دیگر در بعد معنوی تقوا سبب پاکی قلب (تزکیه) میشود. راستکاری اخلاقی انسان را وامیدارد تا قدم به سوی کار های نیک (معروف) و اجتناب از کارهای بد (منکر) بردارد. الله (ج) میفرماید:

قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا ﴿۹﴾ وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا ﴿۱۰﴾ (الشمس)

ترجمه: كه هر كس نفس خود را تزكيه كرده، رستگار (موفق) شدهو هر كه آلوده‏اش ساخت قطعاً درباخت (ناکام شد).

از این آیۀ مبارکه آشکارا درک میشود که یکی از تهداب ها و اساسات قدرت در ارزش ها است.

بعد از هجرت از مکه به مدینه و درست بعد از پیروزی قریش در بدر الله (ج) برای مسلمانان چنین یاد آوری میکند.

وَاذْكُرُواْ إِذْ أَنتُمْ قَلِيلٌ مُّسْتَضْعَفُونَ فِي الأَرْضِ تَخَافُونَ أَن يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فَآوَاكُمْ وَأَيَّدَكُم بِنَصْرِهِ وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ(الأنفال: 26)

و به ياد آوريد هنگامى را كه شما در زمين گروهى اندك و مستضعف بوديد مى ترسيديد مردم شما را بربايند پس [خدا] به شما پناه داد و شما را به يارى خود نيرومند گردانيد و از چيزهاى پاك به شما روزى داد باشد كه سپاسگزارى كنيد

الله (ج) در این آیت از قدرت و نیروی که به مسلمانان عطا فرموده است یاد آوری میکند که بیشک این قدرت، قدرت درونی معنوی بود که در جنگ بدر آشکار شد.

نکتۀ مهم اینجاست که الله (ج) با حکمت بزرگ خویش برای فرض گردانیدن روزۀ رمضان چهارده سال تا نزدیکی اولین جنگ مسلمانان (بدر) انتظار کشید. مانند روز روشن است که روزۀ زمضان در این زمان مشخص یک وسیلۀ قدرت مند شدن مسلمانان بود. و این نشاندهندۀ این است که ارتباط مستقیم بین روزۀ رمضان وقدرست وجود دارد. ارتباط این است که روزه گرفتن نه تنها ارزش ها را میسازد بلکه آنها را تحکیم و تقویت میبخشد و ارزش ها اساس لازمی قدرت را تشکیل میدهد.

هیچ ملت، جامعه و تمدن به بزرگی نمیرسد تا اینکه صحت اخلاقی مردم خویش را نسازد و نگه ندارد. روزۀ رمضان سبب ساختن و نگهداشتن ارزش ها شده و اهمیت حیاتی در ساختن ملت، دولت، جامعه و تمدن دارد.

به امید اینکه این رمضان سبب آزادی، آمدن علم، ارزش ها، ایمان، اتحاد، نظم، اخوت و رهبریت میان مسلمانان شده و این امت با تقوا و ارزش های اسلامی جایگاۀ از دست رفته اش را دوباره بدست آورد. خداوند (ج) گناهان ما را ببخشد و مارا بسوی ارزش های اسلامی و الهی هدایت کند.
http://www.imranhosein.org/media/books/fasting&power-new.pdf

در بارۀ نویسنده

Hedayatullah Zaheb

پاسخی بگذارید